Aangepaste activiteiten


Skip Navigation LinksHome » Activiteit
« Terug naar de les

Basistikspel

LeerlijnenTikspelen
Leeftijd 6 jaar of ouder

Media

Klaarzetten

Met 3 banken en pilonnen maken we 2 tikvelden van 5 bij 7 meter.

Per tikveld:

  • 2 dunne matten (met een straat ertussen)
  • 2 hoepels
  • 4 blokjes
  • 1 lintje voor de tikker
  • 10 kinderen > 2 groepen van 5 kinderen
    5 kinderen > 1 tikker en 4 lopers

Zaalindeling


Opdracht

Lopers: Probeer ongetikt in het tikveld te blijven.

Tikker: Probeer de lopers te tikken.

Regels

Lopers:

  • Niet op of over de matten springen.
  • In de hoepel is 1 loper vrij.

Tikker:

  • Niet op of over de matten springen.
  • Leg een blokje om als je een loper hebt getikt.

Einde spel:

  • Als er 4 blokjes omliggen, wijst de tikker een nieuwe tikker aan. Het spel begint opnieuw.

Tips

  Wat zie je? Wat doe je
Loopt 't 4 kinderen per tikveld i.p.v. 5 kinderen. 1 tikker en 3 lopers.
6 kinderen per tikveld i.p.v. 5 kinderen. 1 tikker, 4 lopers en 1 teller. Er komt een nieuwe teller bij einde spel.
De loper gaat in een hoepel staan als er al een loper in staat. Er mag maar 1 loper tegelijkertijd in de hoepel. Als er al een loper in staat, dan heb je pech.
Lukt 't Tikker is te lang tikker. De loper mag alleen in de hoepel als de tikker dichtbij is.
De lopers mogen niet meer door de straat en de tikker wel.
3 blokjes i.p.v. 4 blokjes.
Leert 't De loper blijft heel lang in de hoepel staan. Stimuleer de lopers om zo min mogelijk in de hoepel te gaan staan.
De tikker heeft steeds heel snel 4 blokjes om. Deze tikker mag niet meer door de straat en de lopers wel.
Later De uithuilregel invoeren: ben je getikt, dan ga je 10 tellen uithuilen op een mat.