« Terug naar de lesBasistikspel
Leerlijnen | Tikspelen |
Leeftijd |
6 jaar of ouder |
Media
Klaarzetten
Met 3 banken en pilonnen maken we 2 tikvelden van 5 bij 7 meter.
Per tikveld:
-
2 dunne matten (met een straat ertussen)
-
2 hoepels
-
4 blokjes
-
1 lintje voor de tikker
-
10 kinderen > 2 groepen van 5 kinderen
5 kinderen > 1 tikker en 4 lopers
Opdracht
Lopers: Probeer ongetikt in het tikveld te blijven.
Tikker: Probeer de lopers te tikken.
Regels
Lopers:
-
Niet op of over de matten springen.
-
In de hoepel is 1 loper vrij.
Tikker:
-
Niet op of over de matten springen.
-
Leg een blokje om als je een loper hebt getikt.
Einde spel:
-
Als er 4 blokjes omliggen, wijst de tikker een nieuwe tikker aan. Het spel begint opnieuw.
Tips
|
Wat zie je? |
Wat doe je |
Loopt 't |
4 kinderen per tikveld i.p.v. 5 kinderen. |
1 tikker en 3 lopers. |
|
6 kinderen per tikveld i.p.v. 5 kinderen. |
1 tikker, 4 lopers en 1 teller. Er komt een nieuwe teller bij einde spel. |
|
De loper gaat in een hoepel staan als er al een loper in staat. |
Er mag maar 1 loper tegelijkertijd in de hoepel. Als er al een loper in staat, dan heb je pech. |
Lukt 't |
Tikker is te lang tikker. |
De loper mag alleen in de hoepel als de tikker dichtbij is. |
|
|
De lopers mogen niet meer door de straat en de tikker wel. |
|
|
3 blokjes i.p.v. 4 blokjes. |
Leert 't |
De loper blijft heel lang in de hoepel staan. |
Stimuleer de lopers om zo min mogelijk in de hoepel te gaan staan. |
|
De tikker heeft steeds heel snel 4 blokjes om. |
Deze tikker mag niet meer door de straat en de lopers wel. |
Later |
|
De uithuilregel invoeren: ben je getikt, dan ga je 10 tellen uithuilen op een mat. |