Aangepaste activiteiten


Skip Navigation LinksHome » Activiteit
« Terug naar de les

Basistikspel

LeerlijnenTikspelen
Leeftijd 8 jaar of ouder

Media

Klaarzetten

Met 3 banken en pilonnen maken we 2 tikvelden van 5 bij 7 meter.

Per tikveld:

  • 2 dunne matten (met een straat ertussen)
  • 2 hoepels
  • 4 blokjes
  • 4 pittenzakken
  • 1 lintje voor de tikker
  • 10 kinderen > 2 groepen van 5 kinderen
    5 kinderen > 1 tikker en 4 lopers

Zaalindeling


Opdracht

Lopers: Probeer ongetikt in het tikveld te blijven.

Tikker: Probeer de lopers te tikken.

Regels

Lopers:

  • Niet op of over de matten springen.
  • In de hoepel is 1 loper vrij.
  • Je mag een mobiel (pittenzak) meenemen. Dan mag je niet in de hoepel.
  • Je mag je mobiel pas terugleggen als je getikt bent of bij een nieuwe tikker.

Tikker:

  • Niet op of over de matten springen.
  • Loper getikt: leg een blokje om.

Einde spel:

  • Als er 4 blokjes omliggen, wijst de tikker een nieuwe tikker aan. Het spel begint opnieuw.

Tips

  Wat zie je? Wat doe je
Loopt 't 4 kinderen per tikveld i.p.v. 5 kinderen. 1 tikker en 3 lopers.
6 kinderen per tikveld i.p.v. 5 kinderen. 1 tikker, 4 lopers en 1 teller. Er komt een nieuwe teller bij einde spel.
De loper gaat in een hoepel staan als er al een loper in staat. Er mag maar 1 loper in de hoepel staan. Als er al een loper in staat, dan heb je pech.
Lukt 't Tikker is te lang tikker. Wijs de kinderen op de mogelijkheid van het mobieltje.
3 blokjes i.p.v. 4 blokjes.
De lopers mogen niet meer door de straat.
Loper met een mobiel wordt vaak getikt. Iedere tikker krijgt 2 tikbeurten. Zo kan de loper inschatten om wel of geen mobiel mee te nemen.
Leert 't De tikker heeft steeds heel snel 4 blokjes om. De tikker mag niet meer door de straat.
Een loper wordt bijna nooit getikt. Maak gebruik van een mobiel.
Deze loper mag niet meer door de straat.
Later Loper en/of tikker mag een lintje pakken, maar mag dan niet meer door de straat.
‘Hoepel - op - hoepel’.