« Terug naar de lesBasistikspel
Leerlijnen | Tikspelen |
Leeftijd |
8 jaar of ouder |
Media
Klaarzetten
Met 3 banken en pilonnen maken we 2 tikvelden van 5 bij 7 meter.
Per tikveld:
-
2 dunne matten (met een straat ertussen)
-
2 hoepels
-
4 blokjes
-
4 pittenzakken
-
1 lintje voor de tikker
-
10 kinderen > 2 groepen van 5 kinderen
5 kinderen > 1 tikker en 4 lopers
Opdracht
Lopers: Probeer ongetikt in het tikveld te blijven.
Tikker: Probeer de lopers te tikken.
Regels
Lopers:
-
Niet op of over de matten springen.
-
In de hoepel is 1 loper vrij.
-
Je mag een mobiel (pittenzak) meenemen. Dan mag je niet in de hoepel.
-
Je mag je mobiel pas terugleggen als je getikt bent of bij een nieuwe tikker.
Tikker:
-
Niet op of over de matten springen.
-
Loper getikt: leg een blokje om.
Einde spel:
-
Als er 4 blokjes omliggen, wijst de tikker een nieuwe tikker aan. Het spel begint opnieuw.
Tips
|
Wat zie je? |
Wat doe je |
Loopt 't |
4 kinderen per tikveld i.p.v. 5 kinderen. |
1 tikker en 3 lopers. |
|
6 kinderen per tikveld i.p.v. 5 kinderen. |
1 tikker, 4 lopers en 1 teller. Er komt een nieuwe teller bij einde spel. |
|
De loper gaat in een hoepel staan als er al een loper in staat. |
Er mag maar 1 loper in de hoepel staan. Als er al een loper in staat, dan heb je pech. |
Lukt 't |
Tikker is te lang tikker. |
Wijs de kinderen op de mogelijkheid van het mobieltje. |
|
|
3 blokjes i.p.v. 4 blokjes. |
|
|
De lopers mogen niet meer door de straat. |
|
Loper met een mobiel wordt vaak getikt. |
Iedere tikker krijgt 2 tikbeurten. Zo kan de loper inschatten om wel of geen mobiel mee te nemen. |
Leert 't |
De tikker heeft steeds heel snel 4 blokjes om. |
De tikker mag niet meer door de straat. |
|
Een loper wordt bijna nooit getikt. |
Maak gebruik van een mobiel. |
|
|
Deze loper mag niet meer door de straat. |
Later |
|
Loper en/of tikker mag een lintje pakken, maar mag dan niet meer door de straat. |
|
|
‘Hoepel - op - hoepel’. |