Goede fee en slechte tovenaar
Leerlijnen | Tikspelen |
Leeftijd |
6 jaar of ouder |
Deelnemers |
vanaf deelnemers |
Media
Klaarzetten
-
Minimaal 5 kinderen.
-
1 goede fee, 1 slechte tovenaar en de overigen zijn lopers.
-
1 lintje voor de slechte tovenaar.
-
Teken met stoepkrijt een tikveld van 8 bij 10 grote stappen.
Opdracht
Zorg ervoor dat de slechte tovenaar niet weet wie de goede fee is!!
Slechte tovenaar:
-
probeer alle lopers in het veld te tikken.
Lopers:
-
zorg ervoor dat je niet getikt wordt.
Goede fee:
-
probeer de kinderen die als standbeeld staan, te bevrijden.
Regels
Slechte tovenaar:
-
probeer erachter te komen wie de goede fee is;
-
je mag niet wachten bij iemand die je hebt getikt.
Lopers:
-
als je getikt bent, word je een standbeeld en blijf je staan;
-
als de goede fee je aanraakt, mag je weer meedoen.
Goede fee:
-
staat een kind als standbeeld, dan kan je hem/haar bevrijden door hem/haar aan te raken;
-
zorg ervoor dat de slechte tovenaar jou niet ziet bevrijden.
Einde spel:
-
het spel stopt als iedereen als standbeeld staat.
Tips
Aanwijzen van een nieuwe, slechte tovenaar en goede fee:
-
de slechte tovenaar wijst een nieuwe slechte tovenaar aan en de goede fee een nieuwe goede fee;
-
als de slechte tovenaar weet wie de goede fee is, roept hij de naam van dit kind: is deze goed, dan heeft de slechte tovenaar gewonnen.