« Terug naar de lesBasistikspel
Leerlijnen | Tikspelen |
Leeftijd |
10 jaar of ouder |
Media
Klaarzetten
Met 3 banken en pilonnen maken we 2 tikvelden van 5 bij 7 meter.
Per tikveld:
-
2 dunne matten (met een straat ertussen)
-
1 hoepel
-
1 foambal met huid als vrijbal
-
4 blokjes
-
1 lintje voor de tikker
-
10 kinderen > 2 groepen van 5 kinderen
5 kinderen > 1 tikker, 3 lopers en 1 wachter
Opdracht
Lopers: Probeer ongetikt in het tikveld te blijven.
Tikker: Probeer de lopers te tikken.
Regels
Lopers:
-
Niet op of over de matten springen.
-
In de hoepel is 1 loper vrij.
-
Loper met vrijbal mag niet getikt worden.
-
Vrijbal mag overgegooid worden naar een andere loper.
-
Getikt: je wordt wachter en de wachter wordt loper.
Tikker:
-
Niet op of over de matten springen.
-
Loper getikt: leg een blokje om.
Einde spel:
-
Als er 4 blokjes omliggen, wijst de tikker een nieuwe tikker aan. Het spel begint opnieuw.
Tips
|
Wat zie je? |
Wat doe je |
Loopt 't |
4 kinderen per tikveld i.p.v. 5. |
Het spel zonder wachter spelen. |
|
6 kinderen per tikveld i.p.v. 5. |
1 tikker, 4 lopers en 1 wachter. |
|
Een kind is heel vaak wachter. |
Er komt pas een nieuwe wachter bij einde spel. |
|
De lopers kunnen niet goed met de bal samenspelen. |
Wachter wordt reddende engel die de bal aanspeelt en terugkrijgt. |
Lukt 't |
Tikker is te lang tikker. |
De lopers mogen niet meer door de straat. |
|
|
3 blokjes i.p.v. 4. |
|
|
Hoepel als vrijplaats weghalen. |
|
Een loper houdt steeds de bal vast. |
Lopers moeten proberen een loper in gevaar de bal aan te spelen. |
|
Een loper blijft heel lang in de hoepel. |
De loper mag alleen in de hoepel als de tikker dichtbij is. |
|
|
Stimuleer de lopers om zo min mogelijk in de hoepel te gaan staan. |
Leert 't |
De tikker heeft steeds heel snel 4 blokjes om. |
De tikker mag niet meer door de straat. |
Later |
|
2 vrijballen. Geen hoepel en geen wachter. |