De Nederlandse jeugd beweegt te weinig

Geupload bestand

Gedurende een "normale" schooldag zitten kinderen veel stil, maar eigenlijk is dit niet gezond. Kinderen zijn niet gemaakt om de hele dag te zitten. Maar in de zandbak spelen of aan een rekstok hangen is ook niet meer toereikend.
Slechts 56 procent van de kinderen tussen de 4 en 11 jaar voldoet aan de beweegnorm die gesteld is. Het is dus zaak om gedurende de schooldag meer te bewegen, dit is namelijk de plek waar de kinderen grotendeels zijn. Ook zal dit bijdragen aan verbetering van de beweegvaardigheid en de gezondheid van de kinderen. Maar hoe pak je dit aan en welke opties zijn er?

Dagelijks bewegingsonderwijs
In januari van dit jaar kwam een nieuwsbericht naar voren waar in geschreven werd dat een school in Emmen elke dag 30 minuten bewegingsonderwijs door een vakleerkracht aan gaat bieden aan de leerlingen. En dit is niet de enige school in Nederland. Een geweldig initiatief natuurlijk, maar niet voor alle scholen op dit moment haalbaar.

Beweegtussendoortjes
Tussen de lessen door kan je uiteraard ook de tijd nemen om, naast de pauzes, korte beweegmomentjes in te lassen. Dit kan van alles zijn én internet staat vol met leuke ideeën. Naast dat het een goede manier is om beweging toe te voegen aan de lesdag, is het ook vooral erg leuk! Kinderen zullen met plezier deelnemen.
In Finland wordt zelfs na elke les van 45 minuten een kwartier pauze gehouden, waarin de leerlingen vrij (buiten) mogen spelen. Gedurende deze kwartiertjes leren kinderen andere vaardigheden als creativiteit en fantasie die belangrijk zijn voor hun algehele ontwikkeling.

Bewegend leren
Wat ook veel gebruikt wordt, is bewegend leren. Want waarom zou je bewegen en leren los van elkaar benaderen? Er zijn diverse onderzoeken die aantonen dat kinderen door de beweging gemakkelijker leren. Leren wordt op deze manier ook leuk gemaakt. Daarnaast wordt aangegeven dat deze beweging ook zorgt voor zelfvertrouwen, een beter zelfbeeld en sociaal gedrag. Allemaal positieve effecten dus!